Türküdeki Ayva Nardan Ayrılmak Manasına Farklı Bir Bakış


TÜRKÜDEKİ AYVA NARDAN AYRILMAK MANASINA FARKLI BİR BAKIŞ

TÜRKÜDEKİ AYVA NARDAN AYRILMAK MANASINA FARKLI BİR BAKIŞ

Arkadaşlarla otururken radyoda Tokat yöresine ait  “ Değmen Benim Gamlı Yaslı Gönlüme” türküsü çalmaya başladı.
Türküyü radyo ile tekrarlamaya başladık.
Değmen benim gamlı yaslı gönlüme
Ben bir selvi boylu yardan ayrıldım
Evvel bağ ban idim dostun bağında   
Talan vurdu ayva nar dan ayrıldım 
   ---



   ---
Sözlerini söyleyince aklıma bir soru geldi
Şairin ayrıldığı ayva nar hangi ayva nar diye
Arkadaşlara bu konuda bilgileri olup olmadığını sordum
Her hangi bir bilgilerinin olmadığını söylediler.
Kafama takıldı.
İnsanın kafasına takılınca takılıyor bazen.
İnternet te bu türkünün hikayesini aradım.
Çeşitli İnternet sitelerine baktım.
Büyük ihtimalle bir birinden alıntılı bilgileri paylaşmışlar.
İlk iki mısrada anlaşılmayacak bir konu yok.
Uzun boylu sevdiğinden ayrıldığı için çok üzgün olduğunu belirten bir ifade var.
Asıl konu ondan sonra ki sözde geliyor ve İnternet de bunu kişinin bağı olduğunu ve talan vurduğunu ayvaları ve narlarının yok olduğundan bahsediyorlar.
Bu yorumun yanlış olduğu kanaatine vardım.
Türkünün sözlerine dikkat edilmemiştir.
Türküde Evvel bağ ban idim dostun bağında diye söylüyor
Yani benim bağım bahçem var demiyor.
Dostunun bağında bahçesinde bağ ban yani bahçıvan olduğunu söylüyor.     
   ---



   ---

TÜRKÜDEKİ AYVA NARDAN AYRILMAK MANASINA FARKLI BİR BAKIŞ

Bu sözü birinci beyit ile birlikte ele alırsak;
Uzun boylu sevdiğinin yani dostunun çevresinden ayrıldığını belirtiyor.
Sevdiğinin dostunun çevresini bir bağ olarak kendini de o bağda bulunan bahçıvan olarak görüyor. Bu çevreden ayrıldığını bildirmek için evvel önceden uzun boylu sevdiğim dostumun etrafında bulunmakta idim. Demek istemektedir.
Talan vurdu ayva nar dan ayrıldım kelimesini yukarıdaki mısralarla birlikte düşününce sevdiğinin dostun çevresi bir bağ olduğu ve bu bağın en değerli kıymetlisi sevdiği dostu olduğundan sevdiği dostunu ayva nar olarak ifade etmektedir.
Yani büyük bir felaket oldu sevdiğim dostumdan ayrıldım demek istemektedir.
Türküyü bir bütün içinde ele alırsak bağla bahçeyle ayvayla narla direk bir ilişkisi olmadığını görürüz.
Bu şekilde yorumun daha iyi bir yorum olacağı kanaatindeyim.

Türkünün dikkatlice bir daha okuyalım.

Değmen benim gamlı yaslı gönlüme
Ben bir selvi boylu yardan ayrıldım
Evvel bağban idim dostun bağında
Talan vurdu ayva nar dan ayrıldım

Gökyüzünde turna gibi dönende
Baykuş gibi viran yurda konanda
Çok ağladım Mecnun gibi çöllerde   
Ferhat gibi Şirin yardan ayrıldım         
   ---
 

  ---
 

TÜRKÜDEKİ AYVA NARDAN AYRILMAK MANASINA FARKLI BİR BAKIŞ

      

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

RASTGELE SAYFALAR